زندگی یک ابر کومولوس
می 19, 2020
همگرایی (Convergence)
می 22, 2020
Show all

یاد بگیرید با روش خود پرواز کنید

ياد بگيريد با روش خود پروازکنيد

توضيح مترجم: اين مقاله برای خلبانان Advance مناسب است

وقتی برای اولين بار با کايت پرواز کردم, به من گفته شد که هرگزتنها پرواز نکنم. دو دليل برای اين نصيحت عنوان شد, نخست آن که من بی تجربه بودم و به توصيه و راهنمايی ديگر خلبانان با تجربه احتياج داشتم, دوم اگر حادثه ای برايم پيش می آمد, ديگران که اطرافم بودند به من کمک کنند.

پرواز به تنهايی

در پنج سال نخست پرواز به قانون هرگز تنها پرواز نکن پايبند بودم, تا روزی که برای کار به Dunkerque در شمال فرانسه اعزام شدم, محلی ها به من گفتند خلبانانی در آن ناحيه وجود دارند, اما در روزهای خوب پروازی که به سايت می رفتم, هيچ کس آنجا نبود. فکر کنم در تمام يک سالی که آنجا زندگی کردم, فقط يک خلبان کايت ديدم.

چون شرايط بسيار خوب بود, سرانجام تصميم گرفتم قانون را بشکنم و به تنهايی پرواز کنم. از آن زمان که بيشتر پروازهايم را به تنهايی انجام داده ام, واقعا هرگز به گذشته نگاه نکرده ام. متوجه شدم, وقتی به تنهايی پرواز می کنم, نگرانی ندارم, و مهم تر اين که خيلی هم پرواز می کنم. هرگز در مورد پرواز با ديگران, خصوصا خلبانان خيلی محتاط, صحبت نمی کنم, و پس از مدتی نتيجه گرفتم پروازم خيلی بهتر شده و افق روبرويم بازتر شده است. متوجه شدم در هوايی می توانم پرواز کنم که در کشور خودم آن شرايط هوايی را غير ايمن می دانند.

هم چنين دريافتم بجای اين که دور و بر سايت با ديگران پرواز کنم, تمايلم برای ارتفاع گرفتن تا حد ممکن و پرواز بيشترين فاصله ممکن, بالا رفته است. وقتی تنهايی پرواز می کردم, تلاش داشتم تا پرواز مسافت داشته باشم, چون کسی روی Launch منتظرم نبود, دليلی نداشت به آنجا برگردم, حتی اگر شده برای km 10 هم پرواز می کردم.

تشخيص دادم از وقتی که به Dunkerque آمده ام, تجربيات زيادی از پرواز اندوخته ام. پيشنهاد نمی کنم, هروقت در محل جديدی ساکن شديد, روز دوم بال تان را برداريد و در يک سايت ناشناخته به تنهايی بپريد. بطور کلی, پرواز در کنار ديگران, ايده خوبی است.

 
 

انصراف

بهرحال, متوجه شده ام, هر وقت جمعيت زيادی روی Launch هستند, شانس پرواز نکردن تان بالا می رود. پايبند بودن به قانون هرگز تنها پرواز نکن, خيلی خوب است, اما دريافته ام افرادی در صحنه پرواز هستند که, دوست دارند خيلی در مورد پرواز صحبت کنند, اما بنظر می رسد خودشان هرگز تيک آف نمی کنند. وقتی می بينم خلبانی برای بار اول روی سايت جديدی می آيد و از محلی ها در مورد شرايط مشورت می گيرد, واقعا اذيت می شوم. اگر از روی اتفاق, اين خلبان با افرادی که من اصطلاحا منصرف کنندگان می نامم روبرو شود, حتی اگر شرايط پروازی عالی باشد, به احتمال زياد بال را از کوله بيرون نخواهند آورد. اين منصرف کنندگان تلاش می کنند خلبانان کم تجربه وادار کنند تا پرواز نکنند, تا پرواز نکردن خودشان کمتر آشکار شود. در چنين سناريويی, عقب افتادن Gaggle از شما, حتی قبل از تيک آف تان شروع می شود.

می خواهم بگويم, تلاش کنيد که با ديگران پرواز کنيد و هميشه وقتی در سايتی جديد هستيد, از محلی ها مشورت بگيريد, چون احتمالا آنها مطلب مفيد و موثقی برای گفتن دارند. بهرحال, به ياد بسپاريد که بندرت روز پروازی بی عيب و نقص داريم, و اگر توصيه فرد محلی مورد اعتماد اين است که, "هوا کمی قوی است", يا "باد زياد است", يا "وقتی باد از اين جهت بوزد, پرواز خيلی دشوار است", و در همان زمان می بينيد خلبانان ديگر در حال پرواز و لذت بردن هستند, مودبانه از آنها دور شويد و قبل از آنکه منصرف شويد, پرواز کنيد.
 
 

عقب افتادن Gaggle

سناريوی ديگر اين است که, به سايت جديدی وارد می شويد, در راه وقتی ديده ايد که شرايط عالی است, هيجان زده شده ايد, باد خوب و نه چندان قوی می وزد, بهرحال به سايت وارد می شويد و آماده می شويد گلايدر را از کوله در آوريد, که می بينيد گروهی از خلبانان محلی دور هم نشسته اند و گلايدرهايشان هنوز Pack می باشد, بطرز بخصوصی به شرايط نگاه می کنند و هيچ کس هم در هوا نيست. بلافاصله فکر می کنيد که مشکل چيست؟ قبل از آنکه با آنها صحبت کنيد, بخاطر داشته باشيد, برخی هوای عالی را دوست ندارند, بسيارخوب مشکلی نيست, ولی از اين افراد در مورد شرايط هوا پرسش نکنيد.

بنابر اين, به ياد داشته باشيد که به سخنان اين افراد گوش کنيد, اگر مثلا گفتند که "قرار است هليکوپتر عبور کند و نمی توان پرواز کرد". آنگاه واضح است که نبايد پرواز کنيد. ولی اگر گفتند که "باد دره يک کم قوی است" يا "احتمال توفان هست و هوا ناپايدار است" و شما ديديد که هوا کاملا صاف و عالی است و ابرهای کوچک کومولوس در آسمان خودنمايی می کنند, توصيه من اين است که باز دوباره مودبانه دور شويد, گلايدر خود را از کوله بيرون بياوريد و تيک آف کنيد. معمولا وقتی آنها ببينند که شما از پرواز خود لذت می بريد, نيم ساعت بعد آنها هم تيک آف می کنند. اينجا نمی خواهم خلبانان بی تجربه را تشويق کنم که توصيه های ديگر خلبانان ارشد و با تجربه تر را گوش نکنند, و نمی خواهم آن دسته از خلبانانی که ديدگاه نامانوس دارند را به پرواز کردن تشويق کنم. آنچه که می گويم, اين است که, هر چه افراد بيشتری روی تيک آف باشند, بحث های بيشتری روی شرايط هوا می شود, و کمتر کسی پرواز می کند, چون در بيشتر گروه های پروازی کسانی هستند که طرز فکر شان حتی نسبت به يک روز پروازی خوب و بی نقص, منفی است.

 
 

تصميم خودتان را بگيريد

توصيه کلی من اين است, اگر به ارزيابی خود اطمينان داريد, و شرايط خوب است, آنگاه به خودتان اعتماد کنيد, حتی اگر توصيه محلی ها برخلاف نظر تان باشد. خلبانانی که اعتماد بنفس شان پايين است, خيلی راحت درگير بحث ديگران در مورد انصراف از پرواز می شوند. اگر در سايتی ديديد که منصرف کنندگان حرف خود را به کرسی نشانده اند و کسی پرواز نمی کند, اما شرايط خوب است, توصيه می کنم قانون "هرگز تنها پرواز نکن" را بشکنيد و پرواز کنيد.

 
 

نويسنده: Bruce Goldsmith

از کتاب 50 روش برای پرواز بهتر

ترجمه: ابوطالب کيائی ها

بیشتر بخوانیم تا برای پرواز به تنهایی بهتر تصمیم بگیریم:

لایه های اتمسفر

پایداری و ناپایداری جو

صعود بسته ی هوایی

Hourmaz
Hourmaz
آکادمی پاراگلایدر هورمز

2 Comments

  1. محمد تاج گفت:

    ضمن رعایت همه جوانب و مسائل ایمنی پروازی و در نظر گرفتن تجربه و دیدگاه خلبانان و افراد محلی در هر سایتی به نظر من تا زمانی که یک خلبان جسارت تنها پرواز کردن را نداشته باشد پیشرفتی هم نخواهد داشت .👌👌👌

  2. بارمان گفت:

    بسیار عالی و پر محتوا سپاس از زحمات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *