باد چیست
باد چیست
دسامبر 23, 2018
اتوجایرو
اتوجایرو
دسامبر 24, 2018

رایزر انتهایی

کنترل پاراگلایدر بواسطه رایزر انتهایی چیست؟

کنترل پاراگلایدر با استفاده از رایزر انتهایی در یک پرواز مستقیم موجب می شود که با کمترین میزان درگ و بصورت فعال بیشترین گلاید ممکن را داشته باشید ،این تکنیک زمانی که در حال استفاده از اسپید سیستم هستید بسیار کارآمد خواهد بود.

فرض کنید در حال پرواز با سرعت تریم در یک مسیر مستقیم هستید. اگر بخواهید از برک ها برای کنترل بال و بصورت فعال استفاده نمایید، میزان درگ شما به مقدار قابل توجهی نسبت به همین شرایط در کنترل بال با رایزر انتهایی بیشتر خواهد بود.

از این تکنیک در سالهای گذشته بسیار استفاده شده است اما در چند سال اخیر استفاده از آن بسیار مرسوم شده است.

برای انجام این روش تاگل ها را در دست بگیرید،سپس رایزر انتهایی را از پایین محل لینک ها در دست گرفته و پایین می کشیم.در زمان پایین کشیدن رایزرها مطمعن شوید که حتی کوچکترین فشاری بر لبه فرار توسط برک ها وارد نمی شود.


مزایای استفاده از این روش:

فرض کنید در حال گلاید در یک پرواز مستقیم هستید،مهم نیست که با سرعت تریم در پرواز هستید یا نیمه اسپید یا فول اسپید.

استفاده از رایزر انتهایی به منظور کنترل بال در این شرایط به شما این امکان را می دهد که علی رغم کنترل بال و داشتن احساس مستقیم بر روی انتهای بال بتوانید با کمترین میزان درگ بیشترین گلاید ممکن را بصورت فعال داشته باشید.

تا اینکه بخواهید در این شرایط از برک ها استفاده کنید و میزان درگ بال را افزایش دهید.در این زمان می توانید به راحتی به واسطه رایزر انتهایی افزایش و یا کاهش ناگهانی زاویه حمله را کنترل نمایید و فشار زیر بال را احساس کنید.

اگر قصد استفاده از این تکنیک را در شرایط توربلانسی دارید فقط اندکی رایزر ها را به سمت پایین بکشید و کمی کشش در لاین های متصل به این رایزر ایجاد نمایید.دراین حالت شما فشار هوا در زیر بالتان را احساس خواهید کرد به این معناست که دستان شما در موقعیت آماده ایی برای هرگونه کاهش یا افزایش ناگهانی زاویه حمله قرار دارد.

اگر لبه حمله بطور ناگهانی دچار کاهش فشار شد فقط با اندکی پایین کشیدن رایزرانتهایی می توانید مانع جمع شدگی شوید.

استفاده از رایزر انتهایی در زمانی که از اسپید سیستم استفاده می کنید بسیار بهتر از زمانی است که از اسپید سیستم و برک استفاده می کنید به این دلیل که وضعیت بالتان را بهتر می توانید کنترل کنی و تغییرات ناگهانی زاویه حمله را کنترل کنید.

اگر در هوای کاملا آرام پرواز می کنید نیازی نیست در حین استفاده از اسپید سیستم از رایزر انتهایی برای پروازی هوشیار استفاده کنید.

اما زمانی که شدت توربلانس متوسط است استفاده از رایزر انتهایی برای کنترل بال بسیار کارامد خوهد بود.

*مهم:اگر شدت توربلانس شدید است استفاده از رایزر انتهایی برای کنترل بال به هیچ وجه توصیه نمیشود و تنها بایستی از برک ها در این شرایط برای کنترل بال استفاده نمایید.

این تکنیک برای بالهای کلاس پیشرفته و در مسابقات زمانی که به بیشترین کارایی بالتان نیاز دارید مورد استفاده قرار میگیرد اما همچنین می توانید با هر نوع بال و در هر زمان این تکنیک را در پرواز هایتان تمرین کنید.

خلاصه ایی از کتاب پنجاه روش برای بهتر پرواز کردن،نوشته بوروس گلد اسمیت

نحوه کنترل پاراگلایدر به وسیله رایزر انتهایی

محسن گرامیان
محسن گرامیان
خلبان پاراگلایدر آکادمی ورزش های هوایی هورمز با 3 سال سابقه پرواز.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *