جزوه دوره متوسطه پاراگلایدر ( Intermediate)
فوریه 9, 2022
جزوه دوره پیشرفته (Advance) پاراگلایدر
فوریه 20, 2024
Show all

تیک آف در باد شدید

Take off در باد شدید

در صورتی که عمل Take off به درستی انجام نشود می‌تواند باعث ایجاد خطر و یا حتی آسیب به خلبان شود.

در این مطلب سعی می کنیم نکات لازم جهت Take off در باد شدید را آموزش دهیم .

در ابتدا یادآور می شویم حتماً قبل از اقدام به Take offیا تمرین در باد شدید از چک کردن موارد امنیتی قبل از پرواز شامل، کلاه و بند کلاه، سوزن کمکی، هارنس و بندهای هارنس، رایزر ها ،جهت و سرعت باد و ترافیک محل Take off یا تمرین فراموش نشود.


1-3

جمع موقت در باد شدید

یکی از مواردی که خلبانان زمان آماده شدن جهت تیک آف در باد شدید با آن مواجه می باشند انجام جمع موقت( کلم کردن) در باد شدید می باشد ،در ادامه نکاتی جهت انجام راحت تر جمع موقت یاداوری می شود:

*کلم کردن یا جمع موقت بال پاراگلایدر به این شکل است که خلبان با قرار دادن تمامی رایزر ها روی هم شروع به جمع کردن وحلقه حلقه کردن بندها کرده تا به پارچه بال برسد ، این روش در زمانی که باد کم می باشد مشکل ساز نیست . اما در باد شدید با قرار گرفتن لبه حمله در معرض باد انجام کار و حرکت شما روبه‌جلو دچار مشکل خواهد شد.

برای جلوگیری از این مشکل توصیه می شود قبل از اینکه رایزر ها را روی هم قرار دهید ابتدا رایزر های انتهایی هر دو سمت را گرفته، مقداری آنها را بکشید و سپس سایر رایزرها را روی آنها گذاشته و اقدام به جمع کردن وحلقه حلقه کردن بندها کنید این کار باعث می شود که بال بیشتر در کنترل بوده ،از پرشدن سلها از هوا جلوگیری شده و راحت تر بتوانید بال را جمع وحمل کنید.


5-3


3-4


2-3

گرفتن برک ها همیشه نمی تواند به شما کمک کند

یکی از مشکلاتی که بسیاری از خلبانان در هنگام تیک آف در باد شدید دارند این است که احساس می‌کنند گرفتن برک به مقدار زیاد باعث امنیت خواهد بود.

باید بدانیم که گرفتن برک بیش از اندازه و در زمان نامناسب می‌تواند باعث دردسر شود . پس باید خلبانان یاد بگیرند که در شرایط مختلف به مقدار لازم و در زمان مناسب از برک استفاده نماید.

*در هنگام تیک آف در باد شدید حتما برک ها را در دست نگه دارید. توصیه میشود دست را از داخل حلقه برک عبور داده تا در صورت باز شدن یا به پرواز درآمدن ناخواسته بال آمادگی مدیریت کردن شرایط را داشته باشید. قبل از اقدام به Take offدر باد شدید از بسته بودن کارابین ها و رایزر ها بدون هرگونه تاب و پیچ خوردگی اطمینان حاصل کنید. بند برکها را از محل دستگیره تا لبه فرار بال را چک کنید تا مطمئن شوید که گره نداشته باشد.


7-1

*در هنگام آماده شدن برای  باز کردن بال (از حالت کلم) بندهایی را که حلقه حلقه کرده بودید به یکباره رها نکنید تا در داخل هم پیچ نخورند برای این کار همزمان با عقب رفتن و فاصله گرفتن از بال بندها را به صورت حلقه حلقه رها نمایید.

8-3
9-2

با بال یک دیواره بسازید

یکی از قدم های مهم جهت اقدام به انجام یک  Take offخوب و سالم این است که شما بتوانید یک دیواره متقارن با بالتان درست کنید.

این کار را با مختصری پمپ کردن رایزر های A و استفاده از برک ها یا رایزر های انتهایی انجام دهید سپس با جابه جا شدن در جهت مناسب خودتان را در مرکز بال و کاملا پشت به باد نگه دارید.


16-2

اشتباه بسیاری از خلبانان در باد شدید پیچاندن بیش از اندازه بندهای برک به دوردست می باشد که این امر باعث کشیده شدن بیش از اندازه لبه فرار به سمت خلبان شده و کنترل شما بر روی بال دچار مشکل خواهد شد.

12-2
13-2

*اگر باد خیلی شدید نمی باشد می توانید با گرفتن مقدار مناسبی برک و در حالی که بالاتنه خود را رو به عقب متمایل کرده اید اقدام به هوا دهی و باز کردن بالتان نمایید این کار باعث می شود لبه فرار بال شما بر روی زمین خوابیده و کنترل آن برای شما راحت تر باشد.

10-2
11-3

روش دیگر استفاده از رایزر های انتهایی می باشد. به این صورت که : رایزر های انتهایی را از محل لینک ها گرفته و تا پشت هارنس به سمت  عقب بکشید.

14-3

در بعضی موارد می توانید از رایزرهایB استفاده نمایید، به این صورت که: با گرفتن رایزر Bوکشیدن آنها به عقب بال را کنترل نمایید در این حالت دقت کنید که نباید رایزر های B را مانند حالت استفاده از رایزر های انتهایی به مقدار زیاد بکشید چرا که این کار سبب می شود تا بال از وسط تا خورده و به هم ریخته شود.

15-2

حالا که بال تحت کنترل شماست، پشت به باد و در مرکز بال بایستید در حالت تعادل باشید، فاصله پاها را رعایت کنید، زاویه ایستادن شما نسبت به بال مهم است.

 پنج مرحله مهم launch  کردن

برای انجام یک لانچ خوب رعایت موارد زیر را فراموش نکنید:

*کامل پشت به باد و در مرکز بال قرار داشته باشید.

*در حال تعادل بایستید (فاصله پاها ،زاویه مناسب ایستادن نسبت به بال و…

  1. initial lift وارد کردن نیروی مناسب*پشت به باد بایستید.*به رایزرها بصورت متقارن نیرو وارد کنید.

    * در باد شدید رایزر ها را تا نیمه بالا آورده و سپس off riser کنید. دیر انجام دادن off riser در باد شدید باعث میشود بال از شما عبور کند.

17-1

  1. inflation پرکردندر هنگام بالا آمدن بال، شما هم چند قدمی به سمت آن بردارید با این کار شما انرژی وارد به بال را مدیریت کرده و از شیرجه ناگهانی بال و کنده شدن نا خواسته  از روی زمین جلوگیری می کنید. در واقع هنگام بالا آوردن بال هر زمان احساس کردید بال انرژی لازم را گرفته باید off riser را انجام دهید و استفاده به اندازه از برکها از شیرجه بالتان جلوگیری کرده وآن را بالای سرتان بصورت level نگه می دارد.

18-2

  1. control کنترل بالیک اشتباه در بین خلبانان این است که قبل از level کردن بال و کنترل آن اقدام به چرخیدن می نمایند.در هنگام launch کردن اولویت با level کردن و کنترل کردن بال است ، بعد چرخش .

    کنترل دقیقاً قبل از چرخیدن شما اتفاق می افتد با این کار شما این امکان را دارید که از بروز بسیاری مشکلات که برای بال شما قبل پرواز ممکن است اتفاق بی افتد جلوگیری نمایید.

    * قبل از چرخش از باز بودن کامل بال،عدم تو زدگی و کراوات و باز بودن بند ها اطمینان حاصل نمایید.

20-1

۴.چرخیدن turn

زمان مناسب جهت چرخش زمانی است که شما درست در مرکز بال قرار گرفته اید، بال بصورت level بالای سر شما قرار دارد و با کمترین میزان استفاده از برک ها و حفظ مسیر دویدن ،می توانید اقدام به چرخش نمایید.

21-1
22-2
23-2-243x300

  1.  رفتن commit

در این حالت نگاهتان رو به جلو باشد مسیر دویدن خود را نگاه کنید و با نرمی بال را در مسیر نگه دارید مقداری بالا تنه خود را به سمت جلو بدهید تا با فشار بر تسمه های شانه ای و سینه انرژی بیشتری به سمت جلو وارد نمایید .

27-1

نکته:

*زمان بالا آوردن بال در حالت ریورز نسبت به بال به‌گونه‌ای بایستید که هردو رایزر شما به یک اندازه دچار کشیدگی باشد تا در هنگام بالا آوردن بال ،این مهم به صورت متقارن اتفاق بیفتد زیرا کشیده بودن یک رایزر نسبت به دیگری به معنی اعمال فرمان ناخواسته به بال بوده و باعث انحراف بال شما خواهد شد .

28

* هنگامی که بال بر روی سر شما قرار گرفته اما کاملا level نمی باشد ،جهت level کردن آن می توانید با انداختن وزن و تغییر دادن جهت خودمان به سمتی که بال به آن طرف منحرف شده (همراه با اعمال تراست مناسب)با نرمی و سرعت بیشتری بالتان را level نمایید.

30

*در هنگام launch  ،از روی زمین تا حدود ۴۵ درجه منطقه‌ای است که شما احتیاج دارید بیشترین نیرو را به بال وارد نمایید.

32-1

چند روش دیگر برای launch کردن

The ball launch

بال را در حالت کلم شده روی محل Take off و رو به باد قرار دهید. آرم بال در وسط و رو به روی شما قرار گرفته شده باشد.

از آزاد بودن لبه stabilizer  در هر دو طرف مطمئن باشید و چک کنید کراوات نداشته باشد.

با فشار آوردن بر روی رایزر های A اقدام به launch نمایید، در این روش نسبت به روش قبل نیاز به اعمال انرژی بیشتری از طرف خلبان می باشد.

33-1

The slop launch

برای همه ما پیش آمده که در هنگام تمرین  launch کردن در زمین صاف با اعمال ناگهانی انرژی به بال جهت  بالا آمدن، باعث کنده شدن نا خواسته ما  از روی زمین شده باشد . در هنگام تمرین بر روی زمین صاف و یا سطح شیبدار می توانید جهت جلوگیری از این اتفاق در هنگام بالا آوردن بال با حرکت به سمت بال و بالای شیب به آرامی باعث متعادل شدن انرژی بال شده و با نرمی و آرامش اقدام به Take off نمایید.

34-1
35-1

The crouch lanch

در هنگام launch کردن می توانید در ابتدا با خم شدن به سمت جلو و سپس در هنگام بالا آمدن بال، با عقب دادن بالا تنه و راست شدن مجدد باعث اعمال انرژی به بال شده و آن را  راحت تر بالا بیاورید.

36-1
38-1
37-1

کبرا لانچ cobra launch

یکی از روشهای launch کردن در باد زیاد و بر روی سایتهای که دارای مساحت کمی می باشد استفاده از روش cobra launchمی باشد .

*لازم به ذکر است برای انجام این launch نیاز به تمرین و پشتکار مناسب تا زمان دستیابی به تسلط کامل بر آن می باشد.

در ادامه مراحل انجام این تکنیک را بیان میکنیم:

39-1

  • بال خود را در حالی که بصورت درست کلم شده در محل مناسبی از محل Take off قرار دهید.
  • در حالی که بندهای خود را به آرامی رها میکنید به عقب گام بردارید و از نداشتن پیچ و گره در آنها مطمئن شوید.
  • بخشی از بال را که قراراست ابتدا در معرض وزش باد جهت هواگیری و پرشدن سلهایش باشد را در راستای باد بر روی زمین پهن کنید.

1-4
2-4
3-5

  • سپس بقیه ریبها را در حالی که چک میکنید بر روی هم بچینید.
  • stabulizer دیگر بال را پس از چک کردن واطمینان از اینکه کاملا آزاد می باشد همانند تصویر رو به خود و تقریبا عمود برجهت وزش باد بر روی زمین قرار دهید.

5-4

  • برکها را بصورت ضربدری در دست بگیرید.
  • نسبت به بالتان اندکی جلوتر (به سمت جهت وزش باد) بایستید.

9-3

  • حال رایزر A سمتی از بال را که آماده پر شدن از هوا می باشد را گرفته و در حالی که آن را بصورت عمود نسبت به زمین بالا می آورید باعث پر شدن سلهای بال خواهید شد.

6-3
10-3

  • با استفاده مناسب از برک همان سمت بال که در حال بالا آمدن می باشد، بالتان را همزمان با بالا آمدن در راستای مناسب نگه دارید.
  • همچنان که بالتان در حال بالا آمدن می باشد با چرخش دوار به سمت بال، به عمل launch شدن بالتان سرعت داده و آن را بصورت levelبالای سرتان نگه داشته و اقدام به Take off نمایید.

11-4
13-3

هورمز
هورمز
آکادمی پاراگلایدر هورمز

6 Comments

  1. حمید هوشمند گفت:

    باسلام
    مطلب بسیار خوب و دقیقی بود
    ایشالا ما هم بتونیم با راهنمایی استاد به صورت دقیق اجرا کنیم
    ممنون از شما

  2. عباس بوژمهرانی گفت:

    تئوری عالی بود.تقریبا جواب بسیاری از سوالات تیک آف و لانچ رو گرفتم.
    امید انکه با ممارست بیشتر از پیش ،در جوار استاد عزیز جناب فیضی بتوانم عملا در پروازهایی سالم از آن بهره ببرم.

  3. آریانفر گفت:

    سلام
    این مطلب آموزشی را مطالعه کرده و برایم مفید بود، از استاد فیضی عزیز و دوستان هورمز بابت نشر مطالب آموزشی کاربردی ممنون و سپاسگزارم.

  4. محمود عظیمی گفت:

    ممنون از نکات کلیدی ورسا درهمه زمینه هاوتکنیکهای پروازی خیلی کامل بود وتونستم یکی از ایرادهایی که داشتم با این مقاله برطرف کنم وتشکر از استاد فیضی بابت راه اندازی این سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *