پدیده فلاتر یا بال بال زدن هواپیما • flutter
نوامبر 29, 2019
تکنیک های ترمال گیری بخش دو
آوریل 25, 2020
Show all

تکنیک های ترمال گیری بخش یک

تکنیک های ترمالگیری

پیدا کردن بهترین لیفت درون یک ترمال ، یکی از حیاتی ترین مهارت های پروازیست. نیمی از مسابقه، کلایمب سریع و نیم دیگر آن گلاید است. برای خلبانهای تفننی همیشه پرواز بالای سر دوستان یک نوع مسابقه ی خصوصی ست، اما راحت نیست، لیفت قابل دیدن نیست و هچ راهی برای پیدا کردن بهترین core وجود ندارد.

تکنیک کلاسیک ترمالگیری

هنگامی که به یک ترمال قوی نزدیک می شوید، واقعا می توانید مکش آن و جریان هوا به سمت تر مال را حس کنید.اگر رو به باد در حال پرواز باشید، نفوذ در ترمال آسانتر خواهد بود و اگر پشت به باد باشید، به دلیل مکش ترمال سرعت زمینی شما افزایش خواهد داشت. این مکش در ترمالهای واقعا قوی اتفاق می افتد، ولی هنگامی که حس می کنید ناگهان به چپ یا راست کشیده می شوید، می توان از این نکته برای حس کردن ترمالهای جانب خود استفاده کرد.مکش در واقع قبل از آنکه واقعا وارد ترمال شوید اتفاق می افتد، و به شما می گوید که با ترمال واقعا خوبی مواجه هستید.

وقتی ابتدا وارد لبفت می شوید vario شروع به بیپ بیپ می کند، همچنان که بال سوار ترمال می شود، به دقت بازخورد که هارنستان در مقابل جریان هوا نشان می دهد توجه کنید. مجبور هستید که به یکطرف یا طرف دیگر گردش کنید، بنابراین از همان لحظه ی اولین بیپ های وریو، باید تصمیم بگیرید که کدام سمت می خواهید گردش کنید. اگر در یک سمت گلایدر لیفت بیشتری حس می کنید، و متوجه می شوید که فشار لاین برک در همان سمت بیشتر شده، و هارنس در همان سطح به بالا کشیده می شود، بنابر این مرکز ترمال نیز در همان سمت است.

 
 

ایده آل ترین راه ترمالگیری، گردش حول core است، جایی که قوی ترین لیفت وجود دارد. معمولا وقتی وارد ترمال می شوید، وریو لیفت ضعیفی را نشان می دهد، بلافاصله نچرخید، فقط ریلکس باشید، روی تجسم شکل ترمال تمرکز کنید، و تلاش کنید اولین گردش شما به سمتی باشد که حدس می زنید core آنجاست. وقتی به سمت core پرواز کنید لیفت قوی تر و قوی تر می شود و صدای وریو در می آید.

قبل از اینکه گردش را شروع کنید صبر کنید تا از جایی که قوی ترین ترمال وجود دارد عبور کنید. معمولا در یک core قوی 4m/s دو ثانیه بعد از core جایست که باید گردش را شروع کنید. بخاطر داشته باشید از نحوه ی بازخورد بال، برای تعیین اندازه ی شعاع کردش استفاده کنید.اگر فشار یکنواخت بود، گردش بزرگتری داشته باشید اما وقتی قوی بود و یک سمت بال را بالا کشید نترسید و گردشهای واقعا کوچک داشته باشید. یک حرکت اشتباه در این وضعیت می تواند به معنی بیرون افتادن از ترمال باشد و باعث شود ترمال را کاملا از دست بدهید.

معکوس کردن گردش

ترفند مفید دیگری وجود دارد، که من گاهی اوقات استفاده می کنم. وقتی ابتدا وارد یک ترمال می شوم و مطمئن نیستم که از کدام جهت گردش کنم اغلب به معنای این است که در مرکز core هستم. مهم نیست که به راست یا چپ گردش 360 داشته باشید در هر صورت از کناره های ترمال بیرون می افتید ( خصوصا اگر ترمال کوچک باشد). بنا براین یک چهارم دایره به سمت چپ گردش می کنم و وقتی وارد core شدم جهت گردش را عوض می کنم، به شدت به سمت راست تکیه می کنم تا گردش 360 از راست داشته باشم، آن یک چهارم دایره شما را قادر می سازد تا درست قبل از core مسیرتان را عوض کنید در نتیجه core در مرکز اولین گردش 360 درجه تان قرار می گیرد.

 

به تلاش ادامه دهید

وقتی اولین حدس را در مورد محل core زدید، کار تمام نشده است. چون همچنان که ترمال ها مسیر خود را از میان باد، تغییرات دمایی واینورژن به سمت آسمان باز می کنند شکل و قدرت آنها پیوسته تغییر می کند. فرایند پیدا کردن مرکز ترمال باید پیوسته ادامه داشته باشد، همانطور که می چرخید و تلاش می کنید تا ببینید در کدام قسمت گردش لیفت بیشتر از بقیه قسمت هاست به حس کردن بازخورد بال هم ادامه دهید. وقتی افزایشی شدید در لیفت حس کردید برای چند ثانیه مستقیم پرواز کنید سپس دوباره به دور این core جدید بچرخید. بیشتر اوقات حبابهای(bubble) جدید هوا که به ستون اصلی ترمال ملحق می شوند، ترمال را فشار داده و core جدیدی ایجاد می شود.

انتخاب اسب برنده

وقتی دنبال بهترین core در یک ترمال هستید، کار ساده ای مثل پیدا کردن اسب برنده در مسابقه ی اسب دوانی نیست. خیلی ساده است، اسب برنده، اسبی است که اول از خط پایان عبور کند. اما ترمالگیری پیچیده تر است وقتی دارید تلاش می کنید با حد اکثر سرعت در یک ترمال ارتفاع بگیرید مانند این است که می خواهید اسب پیشرو را سوار باشید، اسب پیشرو در شروع، احتمالا همان اسبی نیست که ابتدا از خط پایان عبور می کند. بنابر این در پرواز باید از یک اسب به اسب دیگر بپرید. همیشه تلاش کنید روی سریع ترین ترمال باشید.

 
 

سبقت در ارتفاع گرفتن

اگر کسی در ترمال از من سریع تر ارتفاع بگیرد احساس می کنم به من اهانت شده، دلیلی وجود ندارد، کسی از پایین ارتفاع گرفته و از شما سبقت بگیرد و بالاتر برود، حتی یک پرنده، همه ی پاراگلایدر ها و کایتها سینک ریتشان تقریبا یکی است اگر کسانی در ارتفاع گرفتن از شما سبقت می گیرند دلیلش این است که آنها در هوایی هستند که سریع تر بالا می روند. بنابر این در چنین زمانهایی سریع به سمت آنها رفته و به آنها ملحق می شویم.

وقتی می گوییم به آنها ملحق می شویم منظور دقیقا ملحق شدن است، نه اینکه سه متر سمت چپ یا سه متر سمت راستشان، منظورم دقیقا همان دایره ایست که آنها در آن گردش می کنند. موضوع مهم است چون آنها در حال ارتفاع گرفتن هستند، اگر تلاش می کنید بهترین جا را پیدا کنید، بسار خوب، جایی که آنها هستند جای خوبی برای شروع است. ابتدا دقیقا در مدار گردش آنها قرار بگیرید سپس تلاش کنید لیفت بهتر را جستجو کنید.

در باد رو به برو تلاش کنید

اگر در ترمال بودید و آن را گم کردید یا می خواهید core را پیدا کنید، و هیچ شاخص دیگری در اطراف نداشتید ( پرندگان یا گلایدر های دیگر) بهتر است رو به باد جستجو کنید. وقتی یک ترمال از منبعی آزاد می شود با باد دریفت (drifd) می کند ( در راستای وزش باد کشیده می شود). ترمال های ضعیف از ترمالهای قوی دریفت بیشتری دارند به همین دلیل در یک ترمال ضعیف اگر رو به باد جستجو کنید به احتمال زیاد، ترمال قوی تر همان منبع را تجربه می کنید. وقتی رو به باد پرواز می کنید لیفت زیاد و زیادتر می شود، من معمولا رو به باد حرکت می کنم تا لیفت دوباره شروع به ضعیف تر شدن کند، بعد برمی گردم و در جایی که قوی ترین لیفت را تجربه کرده بودم شروع به گردش می کنم. این ترفندهای ترمال گیری به طور شگفت آوری کار می کند.

لازم است بدانید:

· بلافاصله گردش را شروع نکنید، ریلکس باشید و گلایدر را حس کنید.

· به وریو خود گوش کنید و تلاش کنید ترمالی را که در آن هستید تجسم کنید.

· دور core ترمال در قوی ترین لیفت، گردش کنید.

· اگر درحال عبور از core ترمال هستید تا دو بشمارید، بعد به داخل بهترین لیفت برگردید.

· در ترمال کار کنید، همیشه هدفتان بودن در بهترین لیفت باشد.

· اگر کسانی در نزدیک شما سریع تر ارتفاع می گیرند بلافاصله به سمت آنها بروید.

· اگر از ترمال بیرون افتادید رو به باد پرواز کنید.

نویسنده: بروس گلداسمیت

ترجمه: ابوطالب کیائی ها

Hourmaz
Hourmaz
آکادمی پاراگلایدر هورمز

1 Comment

  1. reza گفت:

    امیدوارم بتونم این موارد رو بخاطر بسپرم و بعد از تمرین و تجربه تو پرواز ازشون بهره مند شم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *