تاب خوردن با پاراگلایدر Understanding Pitch
می 17, 2020
زندگی یک ابر کومولوس
می 19, 2020
Show all

وینگ اور استادانه WINGOVER MASTERCLASS

وينگ اور استادانه WINGOVER MASTERCLASS

وينگ اور پايه بسياری از مانورهای آکرو ست, و يکی از سخت ترين مانورها برای استاد شدن است. اين مانور بيشتر از هر مانور ديگری در مورد ديناميک (Dynamics) بال به شما می آموزد. اين مانور پيچ (Pitch) رول (Roll) و ياو (Yaw) را با هم ترکيب کرده و زمانبندی و کنترل فشار را که اساس کنترل پاراگلايدر هستند, به شما می آموزد. هنگامی که اين دانش را ياد گرفتيد و در پروازهای معمولی خود آن را بکار گرفتيد, متوجه می شويد که مهارت تان در Handling گلايدر افزايش چشمگيری يافته و در هوای ترميک, آسودگی خاطر و امنيت بدست می آوريد. اگر در نظر داريد درگير پرواز آکرو شويد, قبل از آنکه آکرو را شروع کنيد و تلاش کنيد مانورهای بالقوه خطرناک تر را تمرين کنيد, ضروری ست که در وينگ اور استاد شويد.

 
 

پاندول و پيچ (Pendulum and pitch)

پاراگلايدر يک پاندول است و شما وزنه آن هستيد. با ترکيبی از بريک و جابجايی وزن (Weight shift)، نوسان و تاب خوردن (Swing) را کنترل می کنيد. زمان کودکی را به ياد می آوريد, چگونه اولين بار هنگام تاب خوردن, ياد گرفتيد که کشش طناب تاب را هنگام بالا رفتن و پايين آمدن, حفظ کنيد؟ استادی در وينگ اور شبيه ياد گرفتن دوباره همان مهارت است. بايد ياد بگيريد چگونه و کی از جابجايی وزن و بريک استفاده کنيد و بال را تحت فشار نگهداريد, ضمن آنکه لاين های گلايدر کشيده و تحت فشار و گلايدر نيز باز بماند.

در اين مقاله برای راحتی تجسم اين مانور, موقعيت بدن در حين اجرای وينگ اور را با استفاده از صفحه ساعت و اعداد آن, توضيح می دهيم. ساعت 6، نمايانگر پرواز مستقيم و صاف (Level) است. ساعت 4، گلايدر به پشت سر شما پيچ (Pitch) کرده و ساعت 8 نيز گلايدر در جلوی شما پيچ (Pitch) کرده است. در ساعت 12 شما بصورت وارونه و سر و ته در بالای مسير دايره ای شکل هستيد.

نخست بايد در حرکت پيچ دلفينی (Dolphining pitch) استاد شويد. به صورت مستقيم, بدون بريک و دست ها بالا پرواز کنيد, هر دو بريک را بکشيد, گلايدر به سمت پشت سر شما پيچ (Pitch) می کند. فرمان به بريک بايد قاطع بوده و مرحله به مرحله افزايش يابد, اما فقط چند ثانيه طول بکشد, در غير اين صورت خطر استال (Stall) وجود خواهد داشت. وقتی گلايدر به پشت سر شما پيچ (Pitch) کرد, بريک ها را رها کنيد, گلايدر شيرجه کرده و بسمت جلوی شما پيچ می کند, اجازه دهيد پيچ کند. وقتی شيرجه متوقف شد, شما به زير گلايدر تاب می خوريد. وقتی در حال عبور از ساعت 6 هستيد, در پايين ترين نقطه تاب دوباره بريک ها را بگيريد و دوباره گلايدر را به شيرجه بياندازيد. با اين کار تاب پاندولی برقرار می شود.

اگر زمانبندی شما درست باشد, می توانيد اين حرکات پيچ را واقعا بزرگ انجام دهيد. هم چنانکه مهارت تان افزايش می يابد و اين حرکات پيچ را بزرگتر انجام می دهيد, بايد دريابيد که چگونه با يک ضربه کوتاه به بريک, با مهار شيرجه, از پيچ بيش از حد و کلاپس بال جلوگيری کنيد. يادگيری اين مهارت حياتی است, بعدا به اين مهارت برای کنترل وينگ اورهای بزرگ نياز داريد. حال برای يادگيری گردش های ديناميک (Dynamic turn) آمادگی داريد.
 
 

گردش ديناميک (Dynamic turn)

اگر در هنگام پيچ گلايدر به جلوی شما, درست در لحظه شروع تاب خوردن تان به زير آن, وزن را به يک سمت بياندازيد و بريک همان سمت را اعمال کنيد, گردش ديناميک شروع می شود, و فورا متوجه افزابش سرعت, انرژی و کاهش ارتفاع می شويد. شما در وينگ اور, يک سری گردش ديناميک يکدست و هماهنگ را به هم متصل می کنيد.

برای شروع تمرين وينگ اور, ابتدا فقط از جابجايی وزن استفاده کنيد. تلاش کنيد تا جابجايی وزن را در حالی که بدن تان در حال پايين آمدن است, اعمال کنيد, قبل از آنکه به ساعت 6 برسيد و نه بعد از آن. اگر جابجايی وزن را بعد از ساعت 6 اعمال کنيد, وينگ اور را از بين برده و با Climb تا ساعت 4, متوجه کمبود انرژی می شويد.

دشوار است ولی راهی عالی برای بی نقص کردن زمابندی ست. در اين مرحله از تمرين ها, هر خدشه ای در زمانبندی, خود را به ملايمت نشان خواهد داد و قبل از آنکه تمرينات بعدی را شروع کنيد, اين نقص بايد برطرف شود. اگر زمانبندی تان کامل و بدون نقص باشد, بايد بتوانيد وينگ اورهايی بزنيد که در آن لازم است برای جلوگيری از پيچ بيش از حد و کلاپس, از بريک استفاده شود.

بياد داشته باشيد, در اين مرحله تلاش نکنيد که از برادران رودريگز تقليد کنيد, در عوض تلاش کنيد فقط فشار بال را حفظ کرده و تاب خوردن و نوسان تان در سراسر طول مانور يکدست باشد.

بیشتر بخوانید : گردش در پاراگلایدر

وينگ اور 45 درجه (45 degree wingovers)

برای شروع اين مرحله, زاويه بنک را حدود 45 درجه حفظ کنيد. فشار, انرژی و موقعيت بدن در اين گردش های S شکل و پر شيب (Steep) بايد يکسان باشد. اگر بتوانيد 30 وينگ اور کوچک و يکسان با فشار خوب تمرين کنيد, سودمندتر از آن است که, يک وينگ اور بزرگ بزنيد و بعد بال بهم بريزد.

با جابجايی وزن به سمت راست, وارد وينگ اور شويد و بعد بريک راست را کامل و محکم (Deep hard) اعمال کنيد. بگذاريد گلايدر 90 درجه ديگر گردش کند, بعد دست ها را تا آخر بالا بدهيد تا گلايدر شيرجه کند. به ياد داشته باشيد, اين لحظه ورود, حياتی ست, بنابر اين در لحظه ای که لبه حمله گلايدر رو به زمين می شود, دست های تان را بالا ببريد تا گلايدر سرعت بگيرد. از نگاه تان برای هدايت خود در هر گردش استفاده کنيد, زود به نقطه خروجی خود از گردش نگاه کرده و برای تکميل گردش, مقدار زيادی از جابجايی وزن و سپس بريک به اندازه لازم استفاده کنيد.

با ورود پر قدرت می توانيد وينگ اور استادانه ، تميز و ديناميک بزنيد. ورود ضعيف, منتج به وينگ اور شلخته با زمانبندی بهم ريخته خواهد شد. هر وقت ريتم (و بدنبال آن انرژی) را از دست داديد, اجرای مانور را متوقف کرده و دوباره شروع کنيد. وقتی بال شيرجه می کند و شما به عقب بال تاب می خوريد, حداکثر مقدار انرژی خواهيد داشت و بايد به لحظه ای که می خواهيد وزن خود را در جهت مخالف بياندازيد, تمرکز کنيد. اين جابجايی وزن که برای تغيير جهت می باشد, بايد قبل از ساعت 6 اعمال شود و هر چه وينگ اور بزرگتر باشد, بايد زودتر جابجايی وزن اعمال شود.

 
 

وقتی زمانش رسيد, روی باسن چپ خود فشار آورده و همزمان فشار را از باسن راست برداريد, سپس وقتی از ساعت 6 عبور کرديد, در لحظه ای که بيشترين نيرو را حس می کنيد, به نرمی ولی قاطعانه بريک چپ را اعمال کنيد. اين بريک گرفتن, نرم و سريع شما را بالاتر برده و بال را مجبور می کند برگردد و لبه حمله آن رو به زمين شود. هم چنان که به بالا Climb می کنيد, احتمالا تا بالای بال, ممکن است مجبور شويد تا هر دو بريک را بشدت اعمال کنيد تا از بی وزنی و کلاپس گلايدر جلوگيری کنيد. مقدار بريک برای جلوگيری از کلاپس, به مقدار انرژی شما در وينگ اور بستگی دارد, هر چه انرژی بيشتری داشته باشيد, لاين های بريک تان سفت تر بوده و نياز به بريک گرفتن کمتر خواهد بود.

وقتی به بالای پاندول رسيديد بايد هر دو بريک را رها کنيد تا گلايدر دوباره شيرجه کند. اين زمان رها کردن بريک, مطلقا بحرانی ست. اگر بال رو به زمين باشد و شما در بالاترين نقطه پاندول باشيد, بيشترين مقدار سرعت و انرژی را برای وينگ اور بعدی خواهيد داشت.

هم چنان که اندازه وينگ اورها بزرگتر می شوند, بايد جابجايی وزن را زودتر انجام دهيد و هم چنان که انرژی تان بيشتر و بيشتر می شود, بايد فرامين بريک قاطعانه باشد تا گلايدر را به چرخش بياندازد. اشتباه معمول در اين مرحله, استفاده از بريک ناکافی ست, خصوصا در بالاترين نقطه تاب (Swing)، که لازم است بال را مجبور کنيد رو به زمين بشود. در وينگ اورهای بزرگتر, زمانبندی تمام فرامين حياتی تر می شود. اگر زمانبندی اشتباه باشد, هماهنگی وينگ اور را ازدست می دهيد و بايد تمرين را دوباره شروع کنيد.

بزرگتر کردن وينگ اور (Building it up)

هنگامی که زاويه بنک (Bank) بيش از 45 درجه شد, آغاز استفاده از بريک بال بالاتر برای حفظ فشار در آن نيمه بال و جلوگيری از کلاپس, اهميت پيدا می کند. هر چه زمانبندی تان بهتر باشد, انرژی بيشتری از مانور بدست می آوريد و بريک کمتری نياز خواهيد داشت, چون بال پر فشار مانده و قاطعانه به پرواز ادامه می دهد. مقدار بريک مخالف به وينگ اور بستگی دارد. بايد اندازه بريک بقدری باشد که بال را باز نگهدارد. خوشبختانه, تمام چيزی که لازم داريم, استفاده نرم از بريک در حدود cm 30 است, البته گاهی اوقات برای حفظ فشار بال و Inflate نگهداشتن آن, بايد از بريک کامل (Deep) استفاده شود. به ياد داشته باشيد, هر چه از بريک بيشتر استفاده کنيد, انرژی کمتری برای بال در وينگ اور بعدی باقی می ماند. هر وقت بريک را لمس می کنيد, جلوی انرژی گرفتن بال را می گيريد, انرژی که بال برای مانور احتياج دارد. در وينگ اور بدون نقص, بريک فقط بال را چرخانده و دوباره آن را رو به زمين می کند, در وينگ اور بد, بريک انرژی بال را می دزدد.
 
 

برای رسيدن به وينگ اور واقعا بزرگ و کاملا وارونه (Complete inversion)، بايد واقعا روی زمانبندی تمرکز کنيد تا در بالای تاب (Swing) به بريک خيلی زياد, نياز نداشته باشيد. هدف آنست که با استفاده از بريک فقط به ميزان لازم, گلايدر را در گردش ها باز و در پرواز نگهداريد و آن را دوباره رو به زمين در آوريد, نه اين که آنقدر زياد بريک بگيريد که سرعت و انرژی بال گرفته شود.

از اين روش استفاده کنيد و وينگ اورهای خود را به مرور بزرگتر کنيد. اگر اين کار را بدون نقص انجام دهيد, بايد بتوانيد در الگوی 8 مانند پرواز کنيد و در باد صفر, هيچگونه Drift نداشته باشيد, بعد از هر بار اجرای مانور, در واقع بايد حدودا به همان جای اول خود برگرديد. با بال های مشخصی که مقدار زيادی انرژی پيدا می کنند, حتی می توانيد وينگ اورهايی بزنيد که در نقطه بالايی آن, کاملا وارونه شويد. اگر Heading ورود و خروج تان به مانور يکی باشد, وينگ اور تان کامل و وارونه (Complete inversion) است.

برای برگشت به پرواز نرمال, هنگامی که در حال پايين آمدن هستيد, هر دو دست را بالا ببريد, اجازه دهيد گلايدر شيرجه و Climb کرده و به پرواز نرمال خود برگردد. بهر حال, کمی نابسامانی دارد و در يک لحظه, شما را در موقعيت آسيب پذيری قرار می دهد که زاويه حمله بال زياد و سرعت آن کم شده است. بهتر است وينگ اور خود را به اسپيرال تبديل کرده و بدينوسيله انرژی آن را تخليه کنيد. در اين روش بال کاملا تحت کنترل بوده, زيباتر بنظر رسيده و ضمنا خودش تفريح خيلی خوبی ست.

با استفاده از روشی که توضيح دادم, خيلی زود می توانيد وينگ اور های بدون نقص اجرا کنيد. بهر حال, وينگ اور زدن بدون خطر نيست. چند نکته وجود دارد که وينگ اور را به مسير غلط می برد, بايد بيشترين توجه را به اين نکات داشته باشيد. اين مانور را در محيط مناسب ياد بگيريد, يک يا دو چتر نجات بهمراه داشته باشيد, و اطمينان حاصل کنيد که ارتفاع کافی برای به کارگيری چتر نجات داريد.
 
 

خطرات و مشکلات (Dangers and problems)

در وينگ اور بال بندرت Spin می شود, بيشترين خطر در Deflation است. برای پرهيز از چنين وضعيت هايی, به تدريج و گام به گام پيش رويد, روی اصول و مبانی کار کنيد, و آرام آرام وينگ اور خود را مطلوب کنيد. توصيه می کنم نخستين وينگ اورها را روی آب انجام دهيد. در ارتفاع پايين تمرين نکنيد. بايد حداقل m 300 از زمين ارتفاع داشته باشيد. اگر وينگ اور بد اجرا شود, می تواند منجر به کراوات خطرناکی بشود. Deflation ناشی از زمانبندی ضعيف يا ناشی از عدم کنترل فشار در بالاترين نقطه تاب خوردن (Swing)، شايع ترين مشکل در اجرای ضعيف وينگ اور است. فرمان در زمان نامناسب, انرژی وينگ اور را از بين می برد, باعث لغزش به بغل شده (Side slip) و می تواند منجر به Deflation نامتقارن (Asymmetric deflation ) يا حتی کراوات بشود.
 
 
 

نويسنده: Russell Ogden

از کتاب 50 روش برای پرواز بهتر

ترجمه: ابوطالب کيائی ها
بیشتر بخوانید : ( تاب خوردن با پاراگلایدر)
Hourmaz
Hourmaz
آکادمی پاراگلایدر هورمز

1 Comment

  1. Mahdikavousi گفت:

    مفید وعالی بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *